دوره 2، شماره 2 - ( مرداد 1397 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 157-167 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

SHAHBAZIYAN KHONIG A, HASANI O. Discrimination of Students with High and low Loneliness Feeling on the Basis of Risky Behaviors. ohhp. 2018; 2 (2) :157-167
URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-139-fa.html
شهبازیان خونیق آرش، حسنی امید. تمایز دانشجویانِ با احساس تنهایی بالا و پایین، بر اساس رفتارهای پرخطر. بهداشت کار و ارتقاء سلامت. 1397; 2 (2) :157-167

URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-139-fa.html


گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (118 مشاهده)
مقدمه: احساس تنهایی برای سلامتی و کیفیت زندگی عامل خطر محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش مؤلفه‌های گرایش به رفتارهای پرخطر در تمایزگذاری دانشجویان با احساس تنهایی بالا و پایین انجام شد.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال تحصیلی 97-1396 بودند که 216 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های احساس تنهایی راسل و همکاران (UCLA) و رفتارهای پرخطر جوانان (1390) استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار  SPSS20و آزمون‌ تحلیل تشخیصی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل تشخیصی نشان داد که مؤلفه‌های گرایش به مواد مخدر و روان‌گردان و گرایش به سیگار دارای بالاترین توان در تمایزگذاری بین دو گروه از دانشجویان با احساس تنهایی بالا و پایین بودند. مؤلفه‌های بعدی متمایزکننده گروه‌ها به ترتیب گرایش به خشونت، گرایش به الکل، گرایش به رانندگی خطرناک و گرایش به خطرپذیری جنسی بودند. همچنین، تمامی دانشجویان با احساس تنهایی بالا و پایین با بالاترین درصد تشخیص (100 درصد) به‌درستی از همدیگر متمایز شده‌ بودند و 100 درصد از افراد دو گروه طبق تابع به‌دست‌آمده به‌طور صحیح مجدداً طبقه‌بندی‌شده بودند.
نتیجه‌گیری: مؤلفه‌های گرایش به رفتارهای پرخطر تعیین‌کننده‌های مهمی در تمایزگذاری بین دانشجویان با احساس تنهایی بالا و پایین هستند. بنابراین، با به‌کارگیری برنامه‌های آموزش مهارت‌های کاهش احساس تنهایی می‌توان از گرایش به رفتارهای پرخطر دانشجویان جلوگیری کرد.
متن کامل [PDF 944 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Occupational Hygiene and Health Promotion Journal

Designed & Developed by : Yektaweb