دوره 1، شماره 1 - ( مرداد 1396 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناس بهداشت حرفه‌ای، شبکه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، سمنان، ایران
چکیده:   (4636 مشاهده)
مقدمه: سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) امروزه بطور جامع به‌ منظور کاهش حوادث، ایجاد محیطی ایمن و افزایش بهره‌وری کارکنان در محیط‌های کاری بکارگرفته می‌شود. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت HSE از دیدگاه کارکنان اداری و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بود.
روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه توصیفی مقطعی است که در آن وضعیت HSE از دیدگاه 81 نفر از کارکنان اداری و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفت. وسیله جمع‌آوری اطلاعات یک چک‌لیست محقق ساخته بود که از اقتباس چند چک‌لیست ارائه شده توسط سازمان‌های معتبر، تهیه گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری Independent T-test و Pearson Correlation و نرم افزار SPSS16 آنالیز گردیدند.
یافته­ ها: میانگین اجزای تشکیل دهنده HSE از دید کاربر و پرسشگر به ترتیب 15/.± 51/. و 15/.± 6/. به دست آمد و در این میان ایمنی از دیدگاه کاربر و پرسشگر به ترتیب با میانگین 02/. ± 50/.و 02/.± 49/. دارای بدترین وضعیت و عوامل فیزیکی از دیدگاه کاربر و پرسشگر به ترتیب، با میانگین 02/. ± 69/. و 02/.  ±72/. بهترین وضعیت را داشت. رابطه معنی­ داری بین پاسخ کاربران و پرسشگران به حیطه های ارگونومی و عوامل فیزیکی یافت شد.
نتیجه‌گیری: در مجموع میانگین امتیاز HSE پایین بوده و از آنجا که این مطالعه در یکی از واحدهای اداری دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت که خود متولی یکی از اجزای HSE می باشد صورت گرفته است، لازم است توجه بیشتری به  اجرا و استقرار مدیریت HSE صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: HSE، کارکنان اداری، بهداشت حرفه‌ای
متن کامل [PDF 617 kb]   (8320 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4952 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی
دریافت: 1395/11/8 | پذیرش: 1396/2/19 | انتشار: 1396/5/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.