دوره 1، شماره 2 - ( آبان 1396 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 143-153 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مربی و دانشجوی دکترا، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (115 مشاهده)
مقدمه: فناوری نانو به عنوان یکی از فناوری­ های کلیدی قرن بیست و یکم، به علم دستکاری مولکول­ ها و اتم­ ها در اندازه­های بین 1 تا 100 نانومتر اطلاق می­شود. با توجه به اهمیت سرمایه­ گذاری در بخش تحقیق و توسعه، ارتقاء آگاهی و نگرش دانشجویان می­تواند تأثیر مثبتی بر گسترش دامنه کاربرد و استفاده بهینه از این فناوری در حال ظهور داشته باشد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، سطح آگاهی و نگرش 130 نفر از دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف رشته­های مهندسی بهداشت حرفه­ای و محیط دانشگاه­های علوم پزشکی همدان، ایلام و سمنان نسبت به مزایا و مخاطرات فناوری نانو، از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت.
یافته­ ها: میانگین نمره آگاهی دانشجویان 08/16 با انحراف معیار 61/1 به دست آمد. بین میانگین نمره آگاهی دانشجویان در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی اختلاف معنی­ دار مشاهده شد (001/0= P). درحالیکه بین میانگین آگاهی درخانم­ها و آقایان، گروه ­های متغیر سن و سال ورود به تحصیل اختلاف معنی­ داری وجود نداشت. با استفاده از معادله رگرسیون خطی و در نظر گرفتن سطح آگاهی به عنوان متغییر وابسته، مشخص گردید که سن و مقطع تحصیلی به طور معنی­داری با وضعیت آگاهی مرتبط می­باشند.
نتیجه­ گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که سطح آگاهی اکثر دانشجویان مورد مطالعه درخصوص فناوری نانو، در حد قابل قبول نمی­ باشد. در حالیکه با در نظر گرفتن مزایا و مخاطرات این فناوری، نسبت به توسعه استفاده از فناوری نانو در کشور، دیدگاه و نگرش مثبتی در بین دانشجویان وجود دارد.
متن کامل [PDF 826 kb]   (45 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (96 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۹