دوره 2، شماره 2 - ( مرداد 1397 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 88-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

SHIRALI G A, NEMATPOUR L. Investigating Consequence Modeling of Methane Release at CNG Fuel Stations in Ahvaz City. ohhp 2018; 2 (2) :77-88
URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-132-fa.html
شیرالی غلامعباس، نعمت پور لیلا. بررسی مدل پیامد انتشار گاز متان در یکی از جایگاه‌های سوخت CNG شهر اهواز. بهداشت کار و ارتقاء سلامت. 1397; 2 (2) :77-88

URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-132-fa.html


گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (3112 مشاهده)
مقدمه: طی سال های اخیر اهمیت گاز طبیعی فشرده شده (CNG) نسبت به بنزین و گازوئیل افزایش یافته است. استفاده از این گاز به عنوان سوخت پاک در کاهش آلاینده های هوا و محدودیت در تأمین منابع نفتی موجب افزایش توسعه جایگاه های عرضه آن در کشور شده است. لذا هدف از انجام این مطالعه بررسی مدل انتشار گاز متان در جایگاه­هایCNG  برای تهیه نقشه حفاظتی در اطراف آن ها می باشد.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه موردی است. در این مطالعه، به مدلسازی پیامدهای آتش و انفجار در یکی از جایگاه­های سوخت CNG اهواز با استفاده از نرم افزار ALOHA  انجام شده است. در این مدلسازی سناریوهای مختلف از جمله ایجاد شکافی با قطر 01/0 ، 02/0 و 03/0 متر بر روی مخازن تحت فشار متان مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: بر اساس نتایج این مطالعه، در مقایسه ای که بین سناریوهای متفاوت انجام شد، مشاهده گردید که با افزایش قطر شکاف، محدوده تشعشع حرارتی نیز در فواصل بیشتری پیشروی خواهد کرد به طوریکه این فاصله از شکافی به قطر 01/0 تا 03/0 میلی متر در kw/m2 10 به ترتیب از  10به 21 متری افزایش داشته است. همچنین در محدوده قابل اشتعال ابر بخار متان ، غلظت درppm  30000 که حدود 60 درصد حداقل غلظت قابل اشتعال (LEL) می باشد که از فاصله 58/68 به 160 متر می رسد.
نتیجه گیری: عواقب ناشی از موج انفجار تا 160 متر و تشعشع حرارتی تا 21 متری در جایگاه­های سوخت CNG خطرناک ترین عاملی است که کارکنان و مناطق مسکونی اطراف را تهدید می کند. در نتیجه با رعایت فاصله مجاز در ساخت و ساز و افزایش اقدامات ایمنی و پیشگیری از حوادث در اطراف جایگاه­های سوخت رسانی می توان موجب کاهش تلفات و حوادث احتمالی شد.
متن کامل [PDF 865 kb]   (1540 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی
دریافت: 1397/5/30 | پذیرش: 1397/5/30 | انتشار: 1397/5/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Occupational Hygine and Health Promotion Journal

Designed & Developed by : Yektaweb