دوره 2، شماره 2 - ( مرداد 1397 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 132-122 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (2045 مشاهده)
مقدمه: آگاهی از ارتباط بین سطوح ریسک و رخداد حوادث، یکی از عناصر مهم در توسعه و بکارگیری برنامه­های پیشگیری از بروز حوادث می باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی ریسک مشاغل عملیات کانتینری و بررسی همبستگی نتایج آن با شاخص­های عملکردی حوادث انجام پذیرفت.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی به صورت مقطعی در یکی از ترمینال­های کانتینری جنوب کشور در سال 1395-1396 انجام پذیرفت. تجزیه و تحلیل حالات نقص و اثرات آن برای شناسایی و ارزیابی ریسک استفاده شد. شاخص­های نرخ تکرار حادثه، میزان شدت حادثه و شاخص تکرار - شدت محاسبه شدند. تجزیه و تحلیل نتایج، با استفاده از نرم افزار SPSS18  انجام گرفت.
یافتهها: بر اساس نتایج، 19،2/56 و 8/24 درصد از ریسک­های شناسایی شده به ترتیب قابل قبول، قابل تحمل و غیر­قابل تحمل گزارش شدند. میانگین عدد اولویت ریسک، شاخص­های نرخ تکرار حادثه، میزان شدت حادثه و شاخص تکرار- شدت به ترتیب برابر با 26/171، 6/68، 1/400 و 84/1 گزارش شد. ارتباط آماری معنی داری بین میانگین میانگین عدد اولویت ریسک، شاخص­های نرخ تکرار حادثه، میزان شدت حادثه و شاخص تکرار- شدت یافت شد، بطوریکه براساس مدل رگرسیون خطی به ازای یک واحد افزایش عدد اولویت ریسک، شاخص­های نرخ تکرار حادثه، میزان شدت حادثه و شاخص تکرار- شدت به ترتیب 064/0، 08/3 و 15/1 واحد افزایش داشتند.
نتیجه گیری: مقادیر بالای شاخص­های حوادث و ریسک­های غیرقابل تحمل و وجود ارتباط بین نتایج ارزیابی ریسک با شاخص­های حوادث، نشان دهنده ضعیف بودن سیستم ایمنی در عملیات کانتینری می باشد. بنابراین استقرار یک سیستم ایمنی کارآمد در جهت بهبود و رفع مغایرت­های ایمنی ضروری می باشد.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی ریسک، FMEA، شاخص‌های حوادث
متن کامل [PDF 818 kb]   (651 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی
دریافت: 1397/5/30 | پذیرش: 1397/5/30 | انتشار: 1397/5/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.