دوره 3، شماره 2 - ( مرداد 1398 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 168-156 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (1457 مشاهده)
مقدمه: امروزه در بسیاری از محیط­های شغلی، بروز یک خطای انسانی می­تواند به حادثه­ای فاجعه بار منتهی شود که خطاهای انسانی عامل اصلی حوادث محسوب می­شوند.
روش بررسی: تحقیق کنونی با هدف شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی اپراتور کابین حفار صورت گرفت. وظایف اصلی و زیر وظایف اپراتور کابین حفار بر اساس روش آنالیز سلسله مراتبی وظیفه (HTA) تعیین شد که شامل 4 وظیفه اصلی و 29 زیر وظیفه بود. سپس اقدام به شناسایی خطاهای انسانی متناظر با زیر وظایف اپراتور، بر اساس روش SHERPA گردید. تعداد 76 خطای انسانی شناسایی و ارزیابی شد. 38 خطای انسانی مربوط به زیر وظایف بازرسی، 20 مورد بخش عملیات، 12 مورد در بخش گزارش­دهی و 6 خطای انسانی نیز در بخش مربوط به تعویض شیفت بود.
یافته­ها:  بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، 12 خطای انسانی در سطح غیرقابل قبول، 26 خطا در سطح نامطلوب، 34 مورد در سطح قابل قبول با تجدید نظر و 2 مورد در سطح قابل قبول بدون تجدید نظر ارزیابی گردید. نتایج تحقیق نشان داد که انجام فعالیت­هایی مانند مکالمه با موبایل در زمان کنترل رشته درون چاهی، مهم­ترین خطای انسانی برای اپراتور است که احتمال وقوع بالای این خطا، منجر به این عدد اولویت ریسک شده است.
نتیجه­گیری: نتایج تحقیق نشان داد که تکنیک SHERPA ، می­تواند به عنوان روشی موثر و سودمند جهت مطالعه خطاهای انسانی در اتاق­های کنترل صنایع نفتی مانند کابین حفار بکار برده شود.
 
متن کامل [PDF 932 kb]   (605 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: HSE
دریافت: 1397/11/8 | انتشار: 1398/6/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.