MIRHOSSEINI M, MOINUDDIN M, HIRANI F, HATAMI NESAB S H. Assessing the Safe Behavior of Accountants by Designing an Accountant's Professional Ethics Model. ohhp 2022; 6 (2) :194-207
URL:
http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-331-fa.html
میرحسینی ملیحه، معین الدین محمود، حیرانی فروغ، حاتمی نسب سید حسن. ارزیابی رفتار ایمن حسابداران از طریق طراحی الگوی اخلاق حرفهای حسابدار. بهداشت کار و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (2) :194-207
URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-331-fa.html
گروه حسابداری، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
متن کامل [PDF 861 kb]
(356 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1206 مشاهده)
متن کامل: (571 مشاهده)
ارزیابی رفتار ایمن حسابداران از طریق طراحی الگوی اخلاق حرفهای حسابدار
ملیحه میرحسینی[1]، محمود معینالدین[2]*، فروغ حیرانی[3]، سیدحسن حاتمینسب[4]
چکیده
مقدمه : اخلاق موضوعی است فراگیر که همه جوانب زندگی بشر را پوشش میدهد. رشد روزافزون جامعه بشری و پیچیده شدن روابط و مناسبات اجتماعی، پیدایش حرفههای گوناگون را ایجاب میکند. تداوم حیات این حرفهها به نوع و کیفیت خدماتی بستگی دارد که آنها ارائه میکنند و اعتماد و اعتباری است که در نتیجه ارائه این خدمات به دست میآورند. برای افزایش تأثیر اخلاق حرفهای وجود الگوهای منطبق با فرهنگ و جامعه لازم است و با شناخت آنها میتوان ابعاد بروز رفتار ایمن از سوی حسابداران را واکاوی کرد.
روش پژوهش: روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و بر حسب روش تحقیق، آمیخته کمی و کیفی است. جامعه آماری متشکل از مقالههای داخلی انتشاریافته مرتبط با اخلاق حرفهای حسابداری میباشد. در این تحقیق معیارهای مؤثر بر اساس پژوهشهای پیشین ، شناسایی و در قالب 5 شاخص اصلی انتخاب شد. سپس ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای تعیین الگوی نگاشت شناخت فازی به طراحی و اجرا شد.
یافتهها : نگاشت شناخت فازی میان 5 مؤلفه اصلی نشان داد که بین تمام مؤلفهها رابطه علت و معلولی وجود دارد ، اما این رابطه علت و معلولی در برخی موارد مثبت و در موارد دیگر منفی است .نتایج نشان داد که مؤلفه فردی با مؤلفه سازمانی رابطه منفی و با سایر مؤلفهها رابطه مثبت دارد . مؤلفه اجتماعی تنها با مؤلفه فردی رابطه مثبت و با سایر مؤلفهها رابطه منفی دارد . به عبارت دیگر مؤلفه اجتماعی با شاخصهای سازمانی ، حرفهای گرایی و زیستمحیطی رابطه معکوس دارد که بیشترین شدت جریان عبوری معکوس ، به مؤلفه زیستمحیطی مربوط میشود .
نتیجهگیری : با درک اخلاق حرفهای حسابداران و شناسایی مؤلفههای اساسی آن و تعیین چگونگی ارتباط میان این مؤلفهها در ابعاد مختلف و مشخص نمودن میزان اهمیت هر یک از آنها میتوان چارچوب یا قالب مشخصی جهت رعایت شدن یا نشدن اخلاق حرفهای توسط حسابداران و نیز تمایل به رفتار کردن بر اساس آیین رفتار حرفهای را طراحی نموده و به اجرا درآورد تا از این طریق باعث کاهش رفتارهای ناایمن و در نتیجه آن کاهش نرخ وقوع حوادث، در صنایع کشور شد.
واژگان کلیدی: اخلاق حرفهای حسابدار ، رفتار ایمن ، نگاشت شناخت فازی |
|
مقاله پژوهشی
تاریخ دریافت: 21/07/1399
تاریخ پذیرش: 15/10/1399
ارجاع:
میرحسینی ملیحه، معینالدین محمود، حیرانی فروغ، حاتمینسب سیدحسن. ارزیابی رفتار ایمن حسابداران از طریق طراحی الگوی اخلاق حرفهای حسابدار. بهداشت کار و ارتقاء سلامت 1401; 6(2): 207-194. |
مقدمه
اخلاق، یکی از اجزای جداییناپذیر زندگی انسانها است و نادیده گرفتن آن به صدمات زیادی منجر شده است. توجه به اخلاق و اصول اخلاقی که در هر جامعه با توجه به نوع فرهنگ آن جامعه تدوین گردیده است، یکی از عوامل موفقیت جامعه است (1). اخلاق در ایران ریشهای دیرینه دارد. ایرانیان از دوره تمدن هخامنشی، پیروی از اخلاق را در حوزههای گوناگون همچون کار و حرفه، مورد توجه قرار میدادند. این در حالی است که در آموزههای اسلامی نیز مسئولیتهای اخلاقی در حرفه جایگاه مهمی دارد (2). لزوم رعایت اخلاق حرفهای در تمامی حرفهها از جمله حرفه حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که به گفته آلبرت انیشتین دنیا جای خطرناکی است، نه به خاطر مردمان شرور، بلکه به خاطر آنها که شرارت را میبینند و کاری در مورد آن انجام نمیدهند (3).
از سوی دیگر افراد شاغل در محیطهای صنعتی از جمله حسابداران به دلیل ماهیت کار در معرض خطرات و آسیبهای جدی قرار دارند و به تناسب رشد روزافزون تکنولوژی، خطرات و آسیبها نیز به صورت بالقوه رو به گسترش هستند (3). میزان بروز حوادث در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته میباشد. کشور ایران نیز در دو دهه اخیر در مسیر توسعه گام برداشته و رشد سریعی را از نظر صنعتی و اقتصادی به خود گرفته است که منجر به تغییرات اقتصادی و اجتماعی همراه با پیامدهای خوب و بد آن شده است (4). مطالعاتی که بر روی شناسایی علل و حوادث صورت گرفته است، نشان داده که علل 85 تا 95 درصد از حوادث شغلی که در اثر رفتار ناایمن رخ میدهد نگرش، رفتار و فرهنگ است (5). به عنوان مثال در گزارشی با عنوان شفافیت بینالمللی که در سال 2008 از میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا انجام گرفت، کشور ایران به همراه کشور عراق در پایینترین و بدترین جایگاه از لحاظ فساد مالی قرار گرفت (6).
از طرفی انسان همواره در پی کسب مایحتاج و انجام فعالیتهای روزانه به بهترین نحو ممکن بوده و در این راستا برای مصونیت خویش از خطرات دقت ویژهای داشته است. مسئله محافظت انسان از خویش از هزاران سال پیش حتی به شکل دستورات مدونی تنظیم و اعمال شده است. هاینریچ (Heinrich) در سال 1931 به این باور رسید که انسان مهمترین عامل بروز حادثه است. بهگونهای که 88 درصد حوادث به علت اعمال ناایمن افراد روی میدهد. امروزه این عقیده با قالبی دیگر مورد توجه قرار گرفته است. در روند جدید بهجای بررسی منفرد رفتار فرد، رفتار او در زمینه یا بافتی که قرار دارد، بررسی میشود. این موضوع با عنوان ایمنی مبتنی بر رفتار (Behavioral-based safety) یا ایمنی رفتاری شکل گرفته است و در آن، اعمال ناایمن (تخلفات) فرد از زوایای ایمنی، روانشناسی، جامعهشناسی، روابط کار و غیره بررسی میشود (7). تعدادی از متخصصین بر این عقیدهاند که اکثریت حوادث توسط رفتارهای ناایمن (تخطی از روش صحیح و قابلقبول انجام کار و قرار گرفتن غیرضروری در معرض خطر و یا انجام یا عدم انجام کاری که منجر به کاهش میزان ایمنی گردد)(8) یا خطای انسانی ایجاد میشوند (9)؛ بنابراین یکی از راههای مهم در جلوگیری از حوادث ناشی از کار، به وجود آوردن و تقویت رفتارهای ایمنی در بین کارکنان است. از سوی دیگر طبق نظر جانسون نگرش، بیشترین اثر تعیینکننده را بر رفتار دارد. او میگوید نگرش رفتار را شکل میدهد و بر آن تأثیر میگذارد، به شکلی که افراد به شیوه نسبتاً پایدار در موقعیتها و شرایط خیلی متفاوت به محرکها پاسخ میدهند و در نتیجه هرگونه تغییر در نگرش احتمالاً اثری مهم بر بروز رفتارهای ایمن یا ناایمن کارکنان دارد. اگر مطالعات مربوط به ایمنی را به دقت بررسی کنیم، دو روش متفاوت برای مطالعه عملکرد ایمنی در سازمانها به دست میآید. در رویکرد اول بسیاری از مطالعات عملکرد ایمنی را بر اساس شاخصهای حوادث و خرده حوادث و یا جراحات ثبت کردهاند (3،10،11). در رویکرد دوم، مطالعات رفتارهای ایمن و غیر ایمن را مورد بررسی قرار دادهاند و بیشتر آنها رفتارهای ایمن را برای اندازهگیری نتایج ایمنی انتخاب کردهاند (12). رفتار ایمن شامل رفتارهای واقعی است که توسط افراد در محیط کار انجام میشود به طوری که اعمال آنها مطابق با دستورالعملهای ایمنی باشد (13). در واقع کلیه رفتارهای فردی که در ارتباط با ایمنی سازمان باشد به عنوان عملکرد ایمنی قلمداد میشود (11). رفتارهای ایمن شامل دو حیطه رعایت ایمنی (safety compliance) و مشارکت ایمنی (safety participation) میباشد که به عنوان اجزاء عملکرد ایمنی میباشند. رعایت ایمنی شامل فعالیتهایی است که افراد باید انجام دهند تا ایمنی آنها حفظ و افزایش یابد. مشارکت ایمنی رفتارهایی را توضیح میدهد که به طور مستقیم نقشی را در تأمین ایمنی افراد ندارد اما کمک میکند تا شرایطی ایجاد شود که سطح ایمنی را در سازمان افزایش داده و از اهداف ایمنی سازمانی حمایت کند (9،12،13).
بدیهی است برای کنترل رفتارهای ناایمن پی بردن به درصد آنها در بین کارکنان و بررسی نوع و عوامل تأثیرگذار بر روی آنها الزامی است. لذا با توجه به اهمیت بالای اخلاق حرفهای حسابدار و وابستگی آینده حرفه حسابداری به رهبری اخلاقی توسط حسابداران حرفهای و رهبران این حرفه و نیز وجود شکاف میان تئوریهای موجود در زمینه اخلاق حرفهای در حسابداری و رعایت آیین رفتار حرفهای در عمل، پژوهش حاضر در پی آن است که به شناسایی مؤلفههای اخلاق حرفهای که از تحلیل محتوای مقالات و متون نظری در خصوص پدیدهها، رویدادها یا اقدامات اخلاقی حاصل میشود بپردازد، چرا که انجام این بررسی تحلیلی و ارزیابی رفتار ایمن و فاکتورهای مرتبط با آن در جوامع حرفهای بومی و میزان اثر هر کدام از این عوامل بر رفتارهای ایمن کارکنان، میتواند گام مفیدی در مدیریت منابع جهت کاهش حوادث و خسارات ناشی از آنها باشد.
با توجه به هدف پژوهش که طراحی الگوی اخلاق حرفهای حسابدار با در نظر گرفتن معیارهای اخلاق حرفهای از طریق نقشه نگاشت شناخت فازی برای ارزیابی رفتار ایمن است، سؤالات پژوهش به شرح زیر طراحی و تدوین شد:
- شاخصهای اصلی اخلاق حرفهای حسابدار چیست؟
- طراحی الگوی اخلاق حرفهای حسابدار برای ارزیابی رفتار ایمن حسابداران چگونه است؟
روش پژوهش
پژوهش حاضر در حوزه مطالعات کیفی جای گرفته و قصد بررسی یکی از پیامدهای اجتماعی توسعه اقتصادی یعنی اخلاق حرفهای را دارد. قریب به یقین، ظرفیت حسابداری نیز لزوماً به اعداد و حسابها محدود نمیشود و همانند سایر علوم، با پویایی و واکاوی در خود، صور جدیدی را بر اساس موقعیت به نمایش میگذارد.
روش انجام پژوهش حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری بوده و به لحاظ جهتگیری، از یکسو بنیادی بوده، زیرا به دنبال یافتن الگویی برای اجرایی نمودن مؤلفههای اخلاق حرفهای در حوزه حسابداری میباشد و از سوی دیگر کاربردی است زیرا به صورت کاربردی میتوان با بهکارگیری نتایج حاصل از تحقیق، آینده مطلوب حرفه حسابداری را از طریق پایبندی بیشتر حسابداران به این مؤلفهها ترسیم نمود. رویکرد پژوهش استقرایی است زیرا از جزء به کل میرسد و صبغۀ آن کیفی است. هدف از انجام این پژوهش اکتشافی است که به صورت تک مقطعی انجام میپذیرد و محیط پژوهش، میدانی است.
فرآیند انجام این پژوهش شامل دو مرحله میباشد (شکل 1): 1- فاز شناسایی معیارهای اصلی مؤلفهها: در این مرحله مؤلفههای اخلاق حرفهای حسابدار که با مطالعه ادبیات پژوهشهای مرتبط با اخلاق حرفهای حسابدار قبلاً توسط محققین جمعآوریشدهاند (14) بر اساس اینکه انواع مختلف آن چگونه به هم مرتبط بوده و پیوند دارند دستهبندی میشوند که این طبقات و دستههای به وجود آمده برای سازماندهی یا گروهبندی کدها به خوشههای معنادار مورداستفاده قرار میگیرند.2- فاز طراحی نگاشت شناخت فازی: در این مرحله ابتدا از طریق پرسشنامه میزان اثرگذاری مؤلفههای شناساییشده از مرحله اول بهوسیله خبرگان حسابداری مشخصشده و سپس از تکنیک نقشه شناخت فازی برای تعیین مسیر علی میان شاخصها استفاده میشود.
مرحلۀ دو: طرحی نقشه نگاشت فازی
|
مرحلۀ یک: طبقه بندی مؤلفهها
|
1. استفاده از نظر خبرگان ازطریق پرسشنامه برای تعیین اثر گذاری مؤلفهها
|
1. مطالعۀ پژوهش مرتبط برای شناسایی مؤلفهها
|
2. استفاده از نقشه شناخت فازی برای تعیین مسیر علی میان شاخص ها
|
2. تعیین خوشه های معنادار برای دسته بندی مؤلفه ها
|
شکل 1: روش پژوهش
فرآیند تحلیل محتوا
به منظور پیادهسازی روش تحلیل محتوا از نرمافزار NVIVO نسخه 12 استفاده شده است. البته تمامی اقدامات و تصمیمات مربوط به کدگذاری و طبقهبندی بر عهده محقق بوده و کماکان خود محقق ابزار تحقیق است. هدف از خوشهبندی، طبقهبندی و تقلیل حجم عظیم متون به طبقاتی با تعداد کم، قابلبررسی و در نهایت دستیابی به الگویی برای تبیین متون است. در پژوهش حاضر از منطق استقرا در تحلیل محتوای کیفی استفاده گردیده که از آن با عنوان تحلیل محتوای متعارف هم نام برده میشود. در این روش کدها سپس بر اساس اینکه انواع مختلف آن چگونه به هم مرتبط بوده و پیوند دارند دستهبندی میشوند.
فرآیند نگاشت شناخت فازی
نقشه شناختی فازی (FCM: Fuzzy Cognitive Map) یکی از فنون محاسباتی نرم است که دقیقاً مثل یک انسان با استفاده از فرایند منطقی دربردارنده ویگی های عدم اطمینان و ابهام توان مواجهه با سیستمهای پیچیده در موقعیتهای مختلف را دارد. نقشه شناختی فازی را میتوان به عنوان ترکیبی از منطق فازی و شبکههای عصبی در نظر گرفت. FCM ظاهر یک سیستم را همچون شبکهای تک لایهای طوری مدل میکند که در آن شبکه تعدادی مفهوم (C) وجود دارد که نماینده عوامل کلیدی و مشخصههای سیستم پیچیده مدلسازی شدهاند و دارای قوسهای موزون (W) متصلکننده گرههای مفاهیم است که نشاندهنده روابط علی موجود میان مفاهیم هستند.