مقدمه: مدیریت بحران به عنوان یکی از حوزههای مدیریت پیامد میتواند تابآوری در برابر بحرانها را افزایش داده و باعث کاهش سطح آسیبپذیری سازمانی در هنگام بروز بحران شود. این مطالعه با هدف ارزیابی مؤلفههای مدیریت بحران در بیمارستانهای خصوصی و دولتی طراحی و انجام شده است. روش: مطالعه حاضر در سال 1399 در 10 بیمارستان در شهر تهران انجام شده است. حجم نمونه موردمطالعه 200 نفر تخمین زده شد. مؤلفههای مدیریت بحران در این پرسشنامه شامل: تعهد مدیریت، فرهنگ خطاپذیری، یادگیری، آگاهی، آمادگی، انعطافپذیری و شفافیت بود. تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری t مستقل و آزمون مجذور کای یا آزمون دقیق فیشر انجام شده است. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد دو گروه بیمارستانهای دولتی و خصوصی از نظر متغیرهای فردی دارای اختلاف معنیدار نیستند (05/0<p). شاخص مدیریت بحران در دو گروه بیمارستانهای دولتی و خصوصی به ترتیب 11/4 و 22/3 ارزیابی شد. نتایج ارزیابی مقایسه مؤلفههای مدیریت بحران در دو گروه موردمطالعه نشان داد همه این مؤلفهها در گروه بیمارستانهای دولتی بیشتر از گروه بیمارستانهای خصوصی برآورد شده و اختلاف آنها از نظر آماری نیز معنیدار میباشد (05/0>p). نتیجهگیری: نتایج مطالعه بیانگر این بود که هرچند میزان تابآوری بیمارستانهای خصوصی بالاتر از حد متوسط ارزیابی شده است، اما ارزیابی مقایسهای مؤلفههای مدیریت بحران نشان داد سطح تابآوری در برابر بحران در بیمارستانهای دولتی بیشتر از این گروه میباشد؛ بنابراین، بایستی با یک طراحی مناسب و با استفاده از یک برنامه جامع مدیریت بحران مؤلفههای مدیریت بحران در این بیمارستانها را ارتقاء داد. واژههای کلیدی: مدیریت بحران، تابآوری، بیمارستان، ارزیابی مقایسهای. |
مقاله پژوهشی |