Forghani F, Zandvanian A, Alavi Langroudy S K. Study of Identity Styles and Multiple Intelligences, and Their Relationship with the Quality of Working Life among Female Employees of Yazd University. ohhp 2022; 5 (4) :335-348
URL:
http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-349-fa.html
فرقانی فائزه، زندوانیان احمد، علوی لنگرودی سید کاظم. مطالعه سبکهای هویت و هوشهای چندگانه و رابطه آن با کیفیت زندگی کاری زنان شاغل در دانشگاه یزد. بهداشت کار و ارتقاء سلامت. 1400; 5 (4) :335-348
URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-349-fa.html
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
متن کامل [PDF 1122 kb]
(491 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1304 مشاهده)
متن کامل: (869 مشاهده)
مطالعه سبکهای هویت و هوشهای چندگانه و رابطه آن با کیفیت
زندگی کاری زنان شاغل در دانشگاه یزد
فائزه فرقانی*[1]، احمد زندوانیان[2]، سیدکاظم علویلنگرودی[3]
چکیده
مقدمه: افزایش کیفیت زندگی کاری زنان شاغل به عنوان نیروهای مؤثر در تحقق اهداف سازمانها اهمیت خاصی دارد زیرا آنها همزمان عهدهدار مسؤولیتهای همسری، مادری و کارمندی هستند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه وضعیت سبکهای هویت و هوش چندگانه و رابطه آن با کیفیت زندگی کاری زنان شاغل در دانشگاه یزد در سال 1397 انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از لحاظ روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، بنیادی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارمندان زن دانشگاه یزد (159 نفر) بود که از بین آنها بر مبنای جدول کرجسی و مورگان 120 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سبک هویت برزونسکی، هوش چندگانه آرمسترانگ و کیفیت زندگی کاری والتون گردآوری و با استفاده از آزمون t تک نمونهای، آزمون کای اسکوئر، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون بنفرونی و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد.
یافتهها: سبک هویت هنجاری سبک هویت غالب و هوش درونفردی بر انواع دیگر هوش زنان شاغل دانشگاه یزد غلبه داشت، کیفیت زندگی کاری زنان در حد متوسط بود. بین سبکهای هویت با کیفیت زندگی کاری، رابطهای وجود نداشت. از بین هوشهای چندگانه، فقط هوش منطقی- ریاضی با کیفیت زندگی کاری، رابطه مثبت و معناداری داشت.
نتیجهگیری: مدیران سازمانها، افراد دارای هویت اطلاعاتی و هنجاری را در اولویت استخدام قرار داده و فرصتهایی را برای استفاده از توانشهای هوشی متفاوت کارکنان برای بهبود کیفیت کاری کارکنان و در نهایت افزایش بهرهوری فراهم کنند.
واژههای کلیدی: سبکهای هویت، هوش چندگانه، کیفیت زندگی کاری، زنان شاغل، دانشگاه یزد |
|
مقاله پژوهشی
تاریخ دریافت: 06/10/99
تاریخ پذیرش: 12/02/00
ارجاع:
فرقانی فائزه، زندوانیان احمد، علویلنگرودی سیدکاظم. مطالعه سبکهای هویت و هوشهای چندگانه و رابطه آن با کیفیت زندگی کاری زنان شاغل در دانشگاه یزد. بهداشت کار و ارتقاء سلامت 1400; 5(4): 348-335. |
مقدمه
بهبود کیفیت زندگی کاری و افزایش بهرهوری کارمندان در راستای تحقق اهداف کلان سازمانی، پژوهشگران را متوجه مطالعه عوامل فردی و عوامل سازمانی کرده است (1). بررسی این عوامل در زنان شاغل در سازمانهای آموزشی به ویژه دانشگاهها، اهمیت دوچندان دارد. با توجه به اینکه زنان، بخش عظیمی از نیروهای سازمانی دانشگاهها را تشکیل میدهند توجه به کیفیت زندگی کاری آنها اهمیت خاصی دارد زیرا توأمان نقش بیبدیلی در موفقیت خانواده و سازمان دارند. سازمانی که به کیفیت زندگی کاری کارکنان خود توجه دارد از مزایای داشتن نیروی کار متعهد برخوردار خواهد بود و تعهد بیشتر نیروی کار یعنی بهرهوری بیشتر نیروی کار (2). کیفیت زندگی کاری کارکنان، عاملی درون سازمانی است که میتواند متأثر از عوامل فردی سبکهای هویت و هوشهای چندگانه باشد. نادلر و لاولر (Nadler & Lawler)، کیفیت زندگی کاری را طرز تفکر پیرامون افراد، کار و اجزاء خاص سازمان یعنی توجه به تأثیر کار بر اثربخشی افراد و سازمان و دیدگاه مشارکت در حل مشکلات سازمان و اتخاذ تصمیمات میدانند. هدف از کیفیت زندگی کاری، بهبود محیط کار کلی سازمان بوده تا کارکنان با خشنودی از همکاری با یکدیگر از کار در سازمان لذت ببرند (3).
شواهد پژوهشی نشان میدهد بهبود کیفیت زندگی کاری به افزایش کارآیی فردی و ارتقای بهرهوری سازمانها میانجامد. پژوهش کمالی سجاد و عباسی (4) رابطه مثبت کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی را نشان داد. ارزیابی کیفیت زندگی کاری و عوامل مؤثر در پرستاران بیمارستانهای آدیسآبابا توسط (Jembere) نشان داد که پرستاران دارای مدرک کارشناسی ارشد از کیفیت زندگی بهتر کاری نسبت به سایرین برخوردارند. وضعیت آموزشی، واحد کار و حضور در آموزش، عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی کاری پرستاران هستند (5). مطالعه کیفیت زندگی کاری پرستاران توسط (Dudley)، نشان داد پرستاران، سطح متوسطی از رضایـت کلی زندگـی کاری داشتند، سطوح پایین رضایت از استرس کاری و عوامل مبتنی بر کار و زندگی، پیشبینیهای مثبتی کیفیت زندگی کاری بودند. عوامل فردی، همبستگی ضعیف مثبتی را با کیفیت زندگی کاری داشتند؛ بنابراین بهترین پیشبینیهای کیفیت زندگی کاری، شامل شرایط کاری و بهزیستی عمومی است (6). پژوهش (Nigade & Bhola) نشان داد که درجه بالای کیفیت زندگی کاری به طور مثبتی با تعادل کار- زندگی زنان در صنعت و خدمات مرتبط است (7). پژوهش (Bozgeyikli) نشان داد استقلال، رابطه و تسلط (زیرمقیاس نیازهای روانشناختی) پیشبینی کننده کیفیت زندگی کاری معلمان آموزش استثنایی هستند (8). پژوهش (Parameswaran) درباره کیفیت زندگی کاری زنان شاغل در شرکتهای پوشاک در تامیل نادو نشان داد انسان را باید به عنوان "دارایی" برای سازمان و نه "هزینه" در نظر گرفت. کیفیت بهتر زندگی کاری باعث ارتقاء کرامت انسانی، کار مشارکتی، سازگاری افراد و اهداف سازمانی میشود. پس ارتقای کیفیت زندگی کاری، کارکنان را راضی، با انگیزه، درگیر و متعهد میسازد (9). پژوهش (Ranta Sari et al.) بر روی کارکنان هتلهـای ستارهدار منطقه گردشگری بالی نشان داد رابطه کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی 401/0، رابطه کیفیت زندگی کاری و انگیزش شغلی 554/0، رضایت شغلی و عملکرد کارمند 216/0، انگیزش شغلی و عملکرد 362/0 و کیفیت زندگی کاری با عملکرد کارمند 217/0 و معنادار بود (10). پژوهش (Tepekoyln et al.)، نشان داد که ارتباط ضعیف، مشکلات اداری و جو ادارات، پیشبینهای منفی و معنیدار کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشگاهی هستند (11). در مطالعه خواجهنصیری، رحیمیفروشانی، فراتیکاشانی و کثیری (12)، بین کیفیت زندگی کاری و متغیرهای دفعات اضافه کاری و بخش کار پرستاران رابطه معناداری وجود داشت. گرچه جعفری، زاهدی و رمضان در سال 2021، 15 نشانگر کیفیت زندگی کاری در سازمانهای عمومی را مشخص کردند (شرایط کار ایمن و سالم، تعارض سازمانی، پشتیبانی ناظر، تعهد سازمانی، استرس شغلی، وضوح نقش، پشتیبانی همکار، مرجع تصمیمگیری، سازگاری فردی و شغلی، امنیت شغلی، مشارکت سازمانی، ارتباط تیمی، اعتماد سازمانی، رضایت شغلی، داده به سازمان و ستادِ از سازمان)، اما بررسی سایر عوامل تأثیرگذار بر کیفیت زندگی کاری را ضروری میدانند (13).
کیفیت زندگی کاری در بین زنان شاغل، باید جوی صمیمی در محیط کار همراه با پیشبرد منافع فردی و سازمانی را ایجاد کرده که این مهم میتواند در گرو سبکهای هویت و کارکردهای انواع هوش باشد. به نظر اریکسون، مفهوم هویت بر چهار جنبه اساسی باور داشتن خویش، خصوصیات ثابت فرد، وحدت و انسجام «من» و سازماندهی ارزشهای گروه و هویت گروهی تأکید دارد. هویت، احساسی است هشیارانه که از تبادل فرد با واقعیت اجتماعی نشأت میگیرد (14). از نظر برزونسکی، افراد در رویارویی با مسائل، سه جهتگیری هویتی دارند (اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم- اجتنابی). افراد با هویت اطلاعاتی، بیشترین انطباق را با خود دارند، به طور فعال به جستجو و ارزیابی اطلاعات میپردازند، در برخورد با موضوعات سنجیده عمل کرده و عزتنفس بالایی دارند. افراد با هویت هنجاری، دیدگاه انفعالی در تصمیمگیریها با تکیه بر نظرات و عقاید افراد مهم زندگی یا مراجع قدرت دارند. افراد با هویت سردرگم در تصمیمگیری تعلل میورزند، خودپنداری بیثبات، تعهد و عزتنفس پایینی دارند (15). پیشینه پژوهشی نشانگر ارتباط سبکهای هویت با متغیرهای شغلی است. صارمپور (16) دریافت که رابطه سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری با بهرهوری شغلی در کارکنان هلالاحمر شیراز 46/0r= و 66/0r= بود. پژوهش اخباری (17) نشان داد که سبکهای هویت اطلاعاتی، هنجاری، اجتنابی و تعهد و ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، انعطافپذیری، مسئولیتپذیری پیشبینی کننده رضایت شغلی پرستاران هستند. پژوهش رضاییان و اسماعیلی شاد (18) بیانگر همبستگی مثبت و قوی بین سبکهای هویت و رفتار فرهنگی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد بود. تحقیق پاکروان (19) نشان داد هویت اطلاعاتی با 43/0=β، هویت هنجاری با 08/0-=β و هویت سردرگم با 05/0-=β میتوانند رضایت شغلی کارکنان بهداشت شهر پاسارگاد را پیشبینی نمایند. (Atela et al.) دریافتند بین انواع شخصیت و انتخاب شغل رابطه قوی وجود دارد (20). پژوهش کریمی (21) بیانگر رابطه مثبت ابعاد شخصیتی برونگرایی، وظیفهشناسی و تجربهپذیری با اشتیاق شغلی و ابعاد آن بود. با این همه رابطه هویت با کیفیت زندگی کاری زنان تاکنون مطالعه نشده است.
از نظر گاردنر، انواع هوش چندگانه (هوش کلامی- زبانی، منطقی- ریاضی، دیداری- فضایی، بدنی- جنبشی، موسیقایی، درونفردی، بینفردی، طبیعتگرا)، مکمل یکدیگرند. پژوهشهای موجود نشانگر ارتباط هوشهای چندگانه با متغیرهای شغلی است. مطالعه محمدآبادی و افراسیابی (22) نشان داد هوش میانفردی با تفکر استراتژیک مدیران و دبیران مقطع متوسطه رابطه معناداری دارد. پژوهش کشاورز و همکاران (23) نشان داد بعد موسیقایی، زبانی- کلامی، منطقی- ریاضی، دیداری- فضایی، درونفردی با هوش هیجانی کارکنان اداره تربیت بدنی کهگیلویه و بویراحمد رابطه دارند. پژوهش شعبانی بهار و همکاران (24) نشان داد که هر چه میزان هوش کلامی- زبانی مدیران هیأتهای ورزشی استان اردبیل افزایش یابد، میزان رفتار شهروندی سازمانی افزایش مییابد. پژوهش (Mendis & Dharmasiri) بر روی 29 مدیر بخش بانکداری و پوشاک در سریلانکا نشان داد هوشهای چندگانه تأثیر مثبتی بر عملکرد فردی دارد و جنسیت مذکر سطح بالاتری از همبستگی بین هوشهای چندگانه و عملکرد فردی را نسبت به جنسیت مؤنث نشان داد (25). رحیمی و همکاران (26) دریافتند هوش چندگانه با (753/0= β) اثربخشی سازمانی مدیران شرکت گاز استان آذربایجان شرقی را پیشبینی میکند. یافتههای شیخ ابوالحسنی و پرگار (27) نشان داد که رابطه معنیداری بین هوش سازمانی، کیفیت زندگی کاری و انگیزش شغلی و فرسودگی شغلی وجود دارد. لازم به ذکر است طبق پژوهش کرمی و همکاران (28) بهبود پارامترهای استرس شغلی و بارکاری، میتواند موجب رضایتمندی شغلی کارکنان و در نهایت افزایش کارآیی سازمان شود. پژوهش حاتمی تیرودی و صباحی زاده (29) نشان داد هوش میان فردی قویترین قدرت پیشبینی مهارتهای مدیران مؤثر و هوش زبانی کلامی قویترین قدرت پیشبینی مهارتهای انسانی مدیران را دارد. با این همه رابطه هوشهای چندگانه با کیفیت زندگی کاری زنان تاکنون مطالعه نشده است.
بر این اساس، سؤالات پژوهش حاضر عبارتاند از:
1- وضعیت سبکهای هویت زنان شاغل در دانشگاه یزد چگونه است؟
2- وضعیت هوشهای چندگانه زنان شاغل در دانشگاه یزد چگونه است؟
3- وضعیت کیفیت زندگی کاری زنان شاغل در دانشگاه یزد چگونه است؟
4- آیا بین سبکهای هویت و کیفیت زندگی کاری در زنان شاغل در دانشگاه یزد رابطه وجود دارد؟
5- آیا بین هوشهای چندگانه و کیفیت زندگی کاری زنان شاغل در دانشگاه یزد رابطه وجود دارد؟
روش بررسی
پژوهش حاضر، از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری تحقیق، شامل تمامی کارکنان زن شاغل در دانشگاه یزد (159 نفر) در سال 1397 است که از این تعداد، 120 نفر (113 نفر نمونه پیشنهادی جدول کرجسی و مورگان) به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامهها را تکمیل کردند.
الف) پرسشنامه سبکهای هویت: این پرسشنامه اولین بار (30) توسط برزونسکی (۱۹۸۹)، طراحی شد ولی در سال ۱۹۹۲ مورد تجدیدنظر قرار گرفت. پرسشنامه سبک هویت (با ۴۰ سؤال)، سه سبک هویتی اطلاعاتی (۱۱ سؤال)، هنجاری (۹ سؤال)، سردرگم (۱۰ سؤال) و تعهد (۱۰ سؤال) را مورد ارزیابی قرار میدهد. البته تعهد برای تحلیل ثانویه استفاده میشود و یک سبک هویتی نیست. روایی ابزار از طریق همبستگی با مقیاس وضعیت هویت بنیون و آدامز (31) تأیید شده است. غضنفری (32) ضریب پایایی تعهد 75/0، هنجاری 72/0، سردرگم 82/0، اطلاعاتی 76/0 و مقیاس کل 83/0 و اردو (33) ضریب آلفای کرانباخ خرده مقیاسهای اطلاعاتی، هنجاری، سردرگم و تعهد را به ترتیب 66/0، 44/0، 51/0 و 62/0 بیان کردهاند.
ب) پرسشنامه هوش چندگانه: این پرسشنامه دارای 56 سؤال، 8 خرده مقیاس و برای هر خرده مقیاس،7 سؤال است و توسط تری آرمسترانگ (34) ساخته شده است. این پرسشنامه توسط پژوهشگران پژوهش حاضر از انگلیسی به فارسی ترجمه شد و صحت ترجمه توسط چند تن از صاحبنظران بررسی و به نحو صحیح اصلاح شد. خرده مقیاسهای این پرسشنامه در جدول شماره 1 مشخص شدهاند
. فرم پاسخنامه به صورت مقیاس پنجدرجهای لیکرت و مجموع نمرات هر هوش از 7 تا 35 میباشد. در پژوهش حاضر، ضرایب پایایی مقولههای هوشی به روش آلفای کرونباخ به دست آمد و روایی این مقیاس به روش تحلیل عاملی مرتبه اول انجام شد و نتایج (جدول شماره 1 و نمودار 1) نشان داد این پرسشنامه از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است.
جدول 1: پایایی هریک از هوشهای چندگانه آرمسترانگ
مؤلفه |
آلفای کرونباخ |
مؤلفه |
آلفای کرونباخ |
لازم به ذکر است که بعد از انجام تحلیل عاملی تأییدی، 5 سؤال پرسشنامه به دلیل نداشتن روایی مناسب (4،5،6،7،13) حذف شدند؛ بنابراین در پژوهش حاضر دادههای پرسشنامه 51 سؤالی استفاده شد. |
زبانی |
70/0 |
بدنی |
71/0 |
ریاضی |
81/0 |
طبیعتگرا |
73/0 |
موسیقایی |
8/0 |
درونفردی |
70/0 |
فضایی |
70/0 |
میانفردی |
71/0 |
ج) پرسشنامه کیفیت زندگی کاری (1973)، 32 گویه در مقیاس لیکرت دارد. سهرابزهی (35) پایایی پرداخت منصفانه (70/0)، محیط کار ایمن (72/0)، تأمین فرصت رشد مداوم (77/0)، قانونگریزی در سازمان (86/0)، وابستگی اجتماعی زندگی کاری (88/0)، فضای کلی زندگی کاری (48/0)، یکپارچگی و انسجام اجتماعی (86/0) و توسعه قابلیتهای انسانی (76/0) را گزارش کرده است. در پژوهش حاضر آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 91/0 به دست آمد.
جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و از شاخصهای آمار توصیفی، همبستگی پیرسون، آزمونهای t تک نمونهای، کای اسکوئر و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر (و تعقیبی بنفرونی) استفاده شد.
نمودار 1: تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول پرسشنامه هوش چندگانه آرمسترانگ (2003)
یافتهها
از مجموع 120 کارمند زن، 8 نفر (7/6 درصد) بین 30-20 سال، 51 نفر (5/42 درصد) بین 40-31 سال، 56 نفر (7/46 درصد) بین 50-41 سال و 3 نفر (5/2 درصد) بالای 51 سال بودند. همچنین 12 نفر (10 درصد) مجرد و 102 نفر (85 درصد) متأهل بودهاند. از نظر تحصیلات، بیش از 80 درصد کارمندان زن، تحصیلات لیسانس و بالاتر دارند. سابقه کاری 13 نفر (8/10 درصد) کمتر از 5 سال، 8 نفر (7/6 درصد) 5-10 سال، 29 نفر (2/24 درصد) 11-15 سال، 31 نفر (8/25 درصد) 16-20 سال، 18 نفر (15 درصد) 21-25 سال و 15 نفر (5/12 درصد) بیشتر از 25 سال بود.
جدول 2: میانگین و انحراف معیار مؤلفههای هویت و هوش چندگانه در کارمندان زن
مؤلفهها |
میانگین |
انحراف معیار |
تعداد گویه |
میانگین/
تعداد گویه |
مؤلفهها |
میانگین |
انحراف معیار |
تعداد گویه |
میانگین/
تعداد گویه |
اطلاعاتی |
7/38 |
4/4 |
11 |
5/3 |
موسیقایی |
6/17 |
1/5 |
7 |
5/2 |
هنجاری |
5/32 |
6/3 |
9 |
6/3 |
فضایی |
3/17 |
7/3 |
6 |
8/2 |
سردرگم |
5/28 |
1/5 |
10 |
8/2 |
بدنی |
05/17 |
6/2 |
5 |
4/3 |
تعهد |
3/36 |
6/4 |
10 |
6/3 |
طبیعتگرا |
23 |
3/4 |
7 |
3/3 |
زبانی |
1/22 |
9/3 |
7 |
2/3 |
درونفردی |
5/21 |
2/3 |
6 |
5/3 |
ریاضی |
1/20 |
2/5 |
7 |
8/2 |
میانفردی |
4/19 |
3/3 |
6 |
2/3 |
با توجه به جدول 2 مشخص شد که هویت هنجاری بالاترین میانگین و هویت سردرگم پایینترین میانگین را در بین کارمندان زن دانشگاه یزد دارد. همچنین هوش درونفردی بالاترین میانگین و هوش موسیقایی پایینترین میانگین را در بین کارمندان زن دارد. جدول 3 میانگین و انحراف معیار کیفیت زندگی کاری و مؤلفههای آن را نشان میدهد.
جدول 3: میانگین و انحراف معیار متغیر کیفیت زندگی کاری و مؤلفههای آن
مؤلفهها |
میانگین |
انحراف معیار |
تعداد گویه |
مؤلفهها |
میانگین |
انحراف معیار |
تعداد گویه |
پرداخت منصفانه و کافی |
95/13 |
29/3 |
5 |
وابستگی اجتماعی زندگی کاری |
27/9 |
87/1 |
3 |
محیط کار ایمن |
23/9 |
22/2 |
3 |
فضای کلی زندگی کاری |
88/14 |
16/3 |
5 |
تأمین فرصت رشد مداوم |
21/9 |
33/2 |
3 |
یکپارچگی و انسجام اجتماعی |
47/11 |
59/2 |
4 |
قانونگریزی در سازمان |
78/16 |
93/3 |
6 |
توسعه قابلیتهای انسانی |
65/9 |
91/1 |
3 |
نمره کل کیفیت زندگی کاری |
47/94 |
77/14 |
32 |
- |
- |
- |
- |
جهت پاسخگویی به سؤال پژوهشی اول، درباره وضعیت سبکهای هویت در زنان شاغل در دانشگاه یزد، با استفاده از آزمون t تک نمونهای، میانگین هر مؤلفه با میانگین فرضی مقایسه شد. جدول 4 نشان میدهد که میانگین هویت اطلاعاتی و هنجاری به طور معناداری بالاتر از حد متوسط است، اما میانگین هویت سردرگم در زنان شاغل در دانشگاه یزد به طور معناداری پایینتر از حد متوسط است و تعهد در زنان شاغل در دانشگاه یزد، به طور معنادار (01/0>p) بالاتر از حد متوسط است.
جدول 4: آزمون t تک نمونهای برای مؤلفههای هویت و تعهد
مؤلفهها |
t |
df |
sig |
میانگین فرضی |
تفاوت میانگینها |
اطلاعاتی |
11/14 |
119 |
001/0 |
33 |
75/5 |
هنجاری |
5/16 |
119 |
001/0 |
27 |
54/5 |
سردرگم |
08/3- |
119 |
003/0 |
30 |
45/1- |
هویت |
81/14 |
119 |
001/0 |
30 |
34/6 |
در ادامه جهت بررسی معناداری تفاوتهای بین سه نوع هویت، از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. معناداری آزمون اثر پیلایی و آزمون ماچلی در جدول 5 نشان میدهد که تفاوت معناداری بین سه نوع هویت در زنان شاغل در دانشگاه یزد وجود دارد. در ادامه با استفاده از آزمون بنفرونی این تفاوتها مورد بررسی قرار میگیرد.
جدول 5: اثر پیلایی و آزمون ماچلی جهت واریانس با اندازهگیری مکرر هویت
آزمون پیلایی |
آزمون ماچلی |
اثر پیلایی |
F |
Df فرضیه |
Df خطا |
sig |
آماره |
|