دوره 6، شماره 2 - ( 5-1401 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 193-180 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (947 مشاهده)
مقدمه: حوادث شغلی علاوه ­بر کاهش اعتبار اجتماعی و تحمیل خسارت­‌های اقتصادی به سازمان، می­تواند منجر به مرگ و ازکارافتادگی پرسنل ‌شوند. این مطالعه با هدف ارزیابی ریسک و بررسی راهکارهای ارتقای ایمنی در پروژه‌­های احداث راه‌آهن انجام‌شده است.
روش بررسی: در این مطالعه، وضعیت ایمنی پروژه احداث و افزایش خطوط راه‌­آهن تهران -کرج در چهار فاز زیرسازی، ابنیه فنی، روسازی و فعالیت‌­های مشترک بررسی شد. داده­‌ها با بررسی مستندات ایمنی پروژه، حوادث گزارش‌­شده و نتایج ارزیابی ریسک به روش تحلیل شکست و آثار آن به دست آمد. ریسک‌­ها بر اساس توانایی کنترل در سه سطح پایین، متوسط و بالا گروه­بندی و اقدامات کنترلی با توجه به درصد پوشش ریسک­، هزینه، زمان اجرا و میزان اثربخشی اولویت­‌بندی شدند.
یافته­‌ها: درمجموع 377 ریسک شناسایی گردید که به ترتیب 9/19%، 2/61% و 9/18% از آن‌ها در سطح پایین، متوسط و بالا قرار گرفت. بیشترین ریسک شناسایی‌شده و بیشترین حوادث به ترتیب مربوط به فازهای ابنیه فنی (2/42%) و روسازی (6/36%)بود. ازنظر پیامد، شدیدترین حادثه در فاز زیرسازی در حیطه فعالیت پیمانکاران جزء رخ‌داده است. سقوط از ارتفاع به‌عنوان مهم‌­ترین تهدید پروژه و ریزش، سقوط یا برخورد با مصالح و اشیاء به‌عنوان مهم­ترین علت حادثه مشخص شد. با کنترل 8/39% ریسک­ها می­توان از 3/73% حوادث شغلی پروژه جلوگیری کرد.
نتیجه­‌گیری: نتایج نشان‌دهنده نقش بارز تعهد مدیریت ارشد نسبت به ایمنی و تأکید بر اقدامات کنترلی ازجمله اجرای برنامه آموزش ایمنی، افزایش بازدیدها و بازرسی­های ایمنی و همچنین اجرای سیستم مجوز کاری در تمامی فازهای عملیاتی است.
متن کامل [PDF 951 kb]   (272 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (744 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی
دریافت: 1400/4/31 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1401/5/4

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.