دوره 1، شماره 2 - ( آبان 1396 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 154-163 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مربی، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
چکیده:   (371 مشاهده)
مقدمه: حس بینایی مهمترین و حیاتی­ ترین حس انسان به شمار می­رود. انسان به کمک این حس بیشترین اطلاعات و یافته­ های خود را از محیط به دست می­آورد و سالن­ های مطالعه مکان­ هایی هستند که دانشجویان در آنجا زمان زیادی به مطالعه مشغول می­باشند. بنابراین میزان روشنایی موجود آن باید مطلوب باشد تا فرد کمتر دچار خستگی شود. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی روشنایی و ارتباط آن بر خستگی بینایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل انجام شده است.
روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت توصیفی مقطعی در طول دو ماه در سالن­ های مطالعه دانشگاه علوم پزشکی زابل اجرا گردید. میزان شدت روشنایی با استفاده از روش­ های ارائه شده توسط انجمن مهندسی روشنایی آمریکای شمالی (IESNA) اندازه­ گیری گردید و پرسشنامه خستگی بینایی نیز تکمیل و بعد از آن داده­ ها با روش آمار توصیفی و تحلیلی ارزیابی شدند.
یافته­ ها: شدت روشنایی عمومی در 99 درصد موارد و شدت روشنایی موضعی در 100 درصد موارد کمتر از مقدار استاندارد ارزشیابی گردید. در مورد متغیر سن با خستگی بینایی ارتباط معنی­ داری مشاهده نشد ولی میزان شدت روشنایی موضعی و عمومی با خستگی بینایی و حالات روانی ارتباط معنی­ داری داشت ( 05/0 >P  ).
نتیجه­ گیری: روشنایی نامناسب در سالن­ های مطالعه به خصوص در شب که زمان بیشتری دانشجویان مطالعه می­ کنند باعث خستگی بینایی می­گردد. بنابراین طراحی روشنایی باید از لحاظ چیدمان منابع روشنایی و نزدیکی نوع نور به نور روز و نوع منابع روشنایی باید در دستور کار قرار گیرد.
 
 
متن کامل [PDF 702 kb]   (151 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (120 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۹