BAGHERI S, DASTVAR A, GHALJAHI M. Evaluation of the Intensity of Lighting and Its Relationship with Students' Visual Fatigue in Study Rooms of Zabol University of Medical Sciences in 2016. ohhp 2017; 1 (2) :154-163
URL:
http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-54-fa.html
باقری سمیه، دستاور علیرضا، قلع جهی مریم. ارزیابی شدت روشنایی و ارتباط آن با میزان خستگی بینایی دانشجویان، در سالن های مطالعه دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال 1396. بهداشت کار و ارتقاء سلامت. 1396; 1 (2) :154-163
URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-54-fa.html
مربی، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
چکیده: (3359 مشاهده)
مقدمه: حس بینایی مهمترین و حیاتی ترین حس انسان به شمار میرود. انسان به کمک این حس بیشترین اطلاعات و یافته های خود را از محیط به دست میآورد و سالن های مطالعه مکان هایی هستند که دانشجویان در آنجا زمان زیادی به مطالعه مشغول میباشند. بنابراین میزان روشنایی موجود آن باید مطلوب باشد تا فرد کمتر دچار خستگی شود. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی روشنایی و ارتباط آن بر خستگی بینایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل انجام شده است.
روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت توصیفی مقطعی در طول دو ماه در سالن های مطالعه دانشگاه علوم پزشکی زابل اجرا گردید. میزان شدت روشنایی با استفاده از روش های ارائه شده توسط انجمن مهندسی روشنایی آمریکای شمالی (IESNA) اندازه گیری گردید و پرسشنامه خستگی بینایی نیز تکمیل و بعد از آن داده ها با روش آمار توصیفی و تحلیلی ارزیابی شدند.
یافته ها: شدت روشنایی عمومی در 99 درصد موارد و شدت روشنایی موضعی در 100 درصد موارد کمتر از مقدار استاندارد ارزشیابی گردید. در مورد متغیر سن با خستگی بینایی ارتباط معنی داری مشاهده نشد ولی میزان شدت روشنایی موضعی و عمومی با خستگی بینایی و حالات روانی ارتباط معنی داری داشت ( 05/0 >P ).
نتیجه گیری: روشنایی نامناسب در سالن های مطالعه به خصوص در شب که زمان بیشتری دانشجویان مطالعه می کنند باعث خستگی بینایی میگردد. بنابراین طراحی روشنایی باید از لحاظ چیدمان منابع روشنایی و نزدیکی نوع نور به نور روز و نوع منابع روشنایی باید در دستور کار قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ایمنی دریافت: 1396/6/1 | پذیرش: 1396/7/17 | انتشار: 1396/8/9