Hosseini Amiri M, Mirzai H. The Relationship of Academic Educational Status with Job Stress and Occupational Burnout among Nurses and Paramedicine Practitioners in Hospitals Affiliated with the Qom University of Medical Sciences in 2017. ohhp 2019; 2 (4) :334-345
URL:
http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-131-fa.html
حسینی امیری میثم، میرزایی حسین. بررسی ارتباط وضعیت تحصیل در دانشگاه با استرس و فرسودگی شغلی پرستاران و پیراپزشکان شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی قم، سال 1396. بهداشت کار و ارتقاء سلامت. 1397; 2 (4) :334-345
URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-131-fa.html
گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
چکیده: (2703 مشاهده)
مقدمه: شواهد نشان میدهد که برخی از دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی، سختیهایی را در محل کار و تحصیل خود گزارش میکنند. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی ارتباط وضعیت تحصیل در دانشگاه با استرس و فرسودگی شغلی پرستاران و پیراپزشکان بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی قم بود.
روش بررسی: مطالعهای توصیفی - تحلیلی بر روی 187 نفر صورت گرفت. جهت انتخاب افراد از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردید. در مطالعه حاضر، از پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک، فرسودگی مسلش و استرس شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS22 و آمار توصیفی و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، کای اسکوئر، آنالیز واریانس و تی مستقل تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: 6/56 درصد کارکنان محصل و 4/43 درصد آنها غیرمحصل بودند. 82 نفر (4/77 درصد) کارکنان محصل و 59 نفر (8/72 درصد) کارکنان غیرمحصل از استرس بالایی برخوردار بودند. همبستگی آماری معنیداری بین سطح استرس و فرسودگی تمامی افراد مشاهده شد (05/0 ˂ P-value،
323/0- = r). تفاوت آماری معنیداری در خستگی هیجانی (002/0 = P-value) و عدم کفایت فردی (001/0 = P-value) کارکنان محصل و غیرمحصل مشاهده گردید.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج، پیراپزشکان و پرستاران در محیط پر استرسی کار میکنند و با توجه به نقش تحصیل در ارتقاء انگیزه شاید بتوان آن را به عنوان عاملی مهم به منظور بهبود خستگی هیجانی در نظر گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ایمنی دریافت: 1397/5/28 | پذیرش: 1398/2/31 | انتشار: 1397/11/30