mirzaebrahim tehrani M, ramezani khoshnameh M K, karimzadegan H. Assessment of the risk of releasing the flammable liquid fuel (LPG) tank using the Bowtie method and determining the vulnerability zone using the software PHAST. ohhp 2019; 3 (1) :36-50
URL:
http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-148-fa.html
رمضانی خوشنامه محمدکاظم، میرزا ابراهیم طهرانی مهناز، بابایی مسدرقی یوسف. ارزیابی ریسک رهایش مواد قابل اشتعال مخزن گاز نفتی مایع شونده (LPG ) با استفاده از روش Bowtie و تعیین پهنه آسیب پذیری با استفاده از نرم افزار PHAST. بهداشت کار و ارتقاء سلامت. 1398; 3 (1) :36-50
URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-148-fa.html
گروه محیط زیست، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده: (2513 مشاهده)
مقدمه: رهایش محتویات مخازن ذخیره سازی تحت فشار میتواند به پیامدهایی مانند BLEVE، انفجار و ... منجر شود. بنابراین، شناسایی علل رهایش محتویات و تعیین پیامدهای آن جهت پیشگیری از حوادث احتمالی و همچنین تعیین پهنه آسیب پذیری جهت کاهش خسارات امری ضروری به حساب می آید.
روش بررسی: در این تحقیق از روش Bowtie جهت ارزیابی ریسک مخازن ذخیرهسازی تحت فشار استفاده شده است. بعد از شناسایی خطرات فرایند ذخیره گاز نفتی مایع شونده و تعیین رویداد اصلی، میانی و پایه درخت خطا ترسیم گردید. سپس احتمال رخداد رویدادها محاسبه شده است. در مرحله بعد درخت رویداد با هدف تعیین سناریوهای مختلف حوادث و تعیین پیامدهای هریک از حوادث ترسیم گردید و احتمال پیامدها نیز محاسبه شد. سپس دیاگرام Bowtie ترسیم گردید. در انتها با استفاده از نرم افزار PHAST پهنه آسیب پذیری انسانی برای هریک از پیامدها تعیین گردید.
یافتهها: با توجه به آنالیز دیاگرام Bowtie در مجموع 27 رویداد شامل 21 رویداد پا یه و 6 رویداد میانی و 15 برش حداقل همراه با احتمالات رخداد و میزان اهمیت هریک و 9 پیامد و سناریو همراه با احتمالات هریک مشخص گردید. بیشترین پهنه آسیب پذیری انسانی مربوط به انفجار ابر و بخار برآورد شد.
نتیجه گیری: نشتی از مخزن و اتصالات، سرریز شدن و نشتی از PRV از جمله نقصهای پراهمیت در مخازن LPG میباشد. بدلیل احتمال بالای پیامدها و همچنین جلوگیری از افزایش شدت و ابعاد حوادث، نیاز به تعبیه سیستمهایی مانند سیستم خنک سازی، سیستم Fire Stop در واحد مورد مطالعه مورد نیاز است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ایمنی دریافت: 1397/6/25 | پذیرش: 1398/2/31 | انتشار: 1398/2/31