دوره 4، شماره 4 - ( 11-1399 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 336-327 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

GOLBABEAIl F, AHADIYAN F, FARHANG DEHGHAN S, SEDDIGH A, SHAKERIAN S. Educational Need Assessment of Occupational Health Inspectors in Tehran province. ohhp 2021; 4 (4) :327-336
URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-222-fa.html
گلبابایی فریده، احدیان فریبا، فرهنگ دهقان سمیه، صدیق علیرضا، شاکریان ساره. نیازسنجی آموزشی بازرسان بهداشت حرفه ای در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایران. بهداشت کار و ارتقاء سلامت. 1399; 4 (4) :327-336

URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-222-fa.html


گروه آموزش جامعه نگر نظام سلامت، دانشکده مجازی، مدیریت و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (1790 مشاهده)
چکیده
مقدمه: امروزه توسعه سطح بازرسی محیط کاربه عنوان شاخص میزان رشد اقتصادی و اجتماعی یک کشور شناسایی می شود. به همین دلیل نیاز است تا در جهت انجام یک بازرسی موثر، بازرسان به سطحی از صلاحیت ها، دانش حرفه ای و مهارت ها دست پیدا کنند. بنابراین، آموزش بازرسان باید این نیازهای خاص را برآورده سازد.
روش کار: مطالعه حاضر، مقطعی از نوع نیاز سنجی اموزشی بوده که برروی 80 نفر از بازرسان بهداشت حرفه‌ای انجام گردید. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه نگرشی و آزمون دانشی در حیطه های مختلف عوامل زیان اور محیطی بر اساس حیطه های فرم بازرسی مصوب وزارت بهداشت می باشد. پایایی و روایی محتوایی و صوری ابزار توسط روش های کمی(الفای کرونباخ و کورد ریچارد سون) و کیفی (دلفی)توسط افراد خبره در هر حیطه  مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت.
یافته‌ها: میزان نگرش بازرسان بهداشت حرفه‌ای با نمره کل 669/4  در حد مطلوب  قرار داشت. وضعیت دانشی دراستانه 70درصد، در تمامی حیطه‌ها بیانگر اگاهی پایین و در بعضی موارد خیلی پایین می‌باشد. یافته‌هادرتعیین اولویت‌های اموزشی، حیطه عوامل شیمیایی با میانگین رتبه 121/4  و کمترین درصد پاسخگویی صحیح در اولویت اول آموزشی  و صدا و ارتعاش با میانگین رتبه 325/1 در اولویت هفتم آموزشی  محاسبه گردید، ارگونومی، استرس حرارتی ، بیولوژیک، پرتو، روشنایی در رتبه دوم تا رتبه ششم قرارگرفتند.
نتیجه گیری:  با توجه به سطح پایین میزان دانش نمونه پژوهش، اموزش این افراد به عنوان بازرس با توجه به توانمندیهای ویژه ای که دردنیا برای این قشر در ابعاد مختلف تعریف می گردد از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. و نیازمند برنامه ریزی آموزشی مستمر براساس مطالعات نیاز سنجی می باشد.
متن کامل [PDF 670 kb]   (551 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1061 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: HSE
دریافت: 1398/3/26 | پذیرش: 1399/11/4 | انتشار: 1399/12/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Occupational Hygine and Health Promotion Journal

Designed & Developed by : Yektaweb