دوره 4، شماره 4 - ( 11-1399 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 350-337 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rastimehr M, Bahrami M, karimi A, Pourbabaki R. Modeling the Consequences of Methane Gas Expansion in a CNG Fuel Stations of Isfahan Province. ohhp 2021; 4 (4) :337-350
URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-238-fa.html
راستی‌مهر مهدیه، بهرامی مهشید، کریمی علی، پوربابکی رضا. مدلسازی پیامد انتشار گاز متان در یکی از جایگاه‌های سوخت CNG استان اصفهان. بهداشت کار و ارتقاء سلامت. 1399; 4 (4) :337-350

URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-238-fa.html


گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1583 مشاهده)
چکیده
مقدمه: از ضروری­ترین مراحل برای بهبود سطح ایمنی در واحد­های موجود یا در حال طراحی ارزیابی پیامد خطرات حریق و انفجار می‌باشد. هدف از این مقاله بررسی مدل  انتشار گاز طبیعی فشرده و محدوده گسترش آسیب افراد و تجهیزات در اطراف این جایگاه است. در این مطالعه، به بررسی اینکه آیا فواصل ایمن این جایگاه نسبت به محیط اطرافش رعایت شده است یا خیر پرداخته شده است.
روش بررسی: در این مقاله، مدلسازی پیامدهای آتش و انفجار در جایگاه سوخت CNG واقع در استان اصفهان با استفاده از نرم افزار ALOHA انجام شد. در این مطالعه به 6 سناریو پرداخته شد و تنها سناریوهایی شبیه‌ساری شدند که دارای شاخص ریسک نامطلوب و غیر قلبل قبول بودند.در این مدل سناریوهای مختلف ناشی از ایجاد سوراخ با قطر0/03 متر و شکاف با طول 0/2 و عرض 0/01 متر رو ی مخزن تحت فشار مورد بررسی قرار گرفتیافته ها: مشاهده گردید محدوده ابر بخار سمی تا فاصله 55 متری در غلظت ppm 65000 قرار دارد و در صورت ایجاد شکاف، این محدوده در این غلظت تا فاصله66 متری افزایش پیدا میکند. محدوده ابر بخار قابل اشتعال برای سوراخ تا فاصله89 متری می‌باشد ولی برای شکاف تا فاصله107 متری است. هم­چنین میزان تشعشع حرارتی ناشی از آتش فورانی تا فاصله 25 متری برای سوراخ ایجاد شده kw/sqm 10می‌باشد اما برای شکاف تا فاصله35 متری میزان تشعشع حرارتی kw/sqm10 می­‌باشد.
نتیجه گیری:  خطرناک­ترین سناریو با توجه به نمودارهای خروجی، تابش حرارتی Jet fire فورانی می‌­باشد که علاوه بر جایگاه CNG، منطقه پارکینگ شهرداری را درگیر می‌کند؛ ضمنا تابش حرارتی ناشی از شکاف نسبت به سوراخ محدوده بیشتری را درگیر می‌کند. از جمله راهکارهای موثر جهت جلوگیری از تلفات جانی و مالی، اقدامات کنترلی پیشگیری کننده و همچنین انتخاب کردن طراحی مناسب حین تاسیس جایگاه و ادغام ایمنی برای پرسنل، تجهیزات و متعلقات است که به کمک آن می­توان انواع ریسک فاکتورهای مربوطه را شناسایی و پیشگیری کرد.
متن کامل [PDF 488 kb]   (1017 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (655 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی
دریافت: 1398/5/23 | پذیرش: 1399/11/4 | انتشار: 1399/12/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Occupational Hygine and Health Promotion Journal

Designed & Developed by : Yektaweb