FEIZ AREFI M, KASIRI N, HESHMATI H, POURSADEGHIYAN M. Designing and Implementing an Internship Unit in the Field of Medical Sciences with an Approach of Occupational Safety and Health in Health and Medical Settings in Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. ohhp 2022; 6 (2) :169-179
URL:
http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-407-fa.html
فیض عارفی مریم، کثیری نیره، حشمتی هاشم، پورصادقیان محسن. طراحی و اجرای واحد کارآموزی در عرصه رشتههای علوم پزشکی با رویکرد ایمنی و بهداشت شغلی در محیطهای بهداشتی و درمانی در دانشگاه علوم پزشکی تربتحیدریه. بهداشت کار و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (2) :169-179
URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-407-fa.html
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران.
چکیده: (1505 مشاهده)
مقدمه: آسیبهای شغلی یکی از مهم¬ترین چالش¬های سیستمهای مراقبتهای بهداشتی، است که میتواند به انتقال بیماریهای عفونی منجر گردد. دانشجویان رشتههای علوم پزشکی به دلیل کارآموزی در محیط بالین در معرض خطر هستند. لذا لازم است در ابتدای ورود به این محیطها اقدامات آموزشی در زمینه ایمنی برای آنها انجام گردد؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف اجرای و طراحی واحد کارآموزی در عرصه رشتههای علوم پزشکی با رویکرد ایمنی و بهداشت شغلی در بالین و انجام شد.
روش بررسی: در این دوره آموزشی پس از انجام هماهنگی و اخذ موافقتها، گروه هدف مطالعه تعیین شد و دوره آموزشی ایمنی و بهداشت کار جهت دانشجویان که کارآموزی در مراکز بهداشتی و درمانی داشتند، طراحی و اجرا گردید. رضایتمندی از اجرای دوره آموزشی بررسی شد همچنین ارزیابی کیفی، گزارش کار دانشجویان در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافتهها: در ابتدا دانشجویان اطلاعات کافی و منسجمی از مباحث ایمنی و بهداشتی نداشتند. نتایج این مطالعه نشان داده از دیدگاه دانشجویان آموزشها از نظر کاربردی بودن مطالب، 6/71% خوب و بالاتر بود. 1/70% از دانشجویان تناسب آموزش با مسئولیتهای شغلی را خوب و عالی برشمردند. بیش از 80% کارگاه را جذاب گزارش نموده و توصیه به استمرار آن داشتند و 3/37% منابع آموزشی ارائه شده با محتوای کارگاه را خوب و 8/29% نظر خیلی خوب و عالی داشتند. ارزیابی کلی کارگاه از دیدگاه دانشجویان و ارزیابی کیفیت کارگاه نشان داده بیش از 77 درصد آنها کارگاه را خوب و عالی ارزیابی نمودهاند.
نتیجهگیری: تأثیر این آموزشها، اصلاح فرمهای ثبت حوادث در دانشجویان در محیط بالین و همچنین وجود برنامههای خودگزارش دهی حوادث بالینی به ویژه برای دانشجویان یک ضرورت است. پیشنهاد می¬گردد مفاهیم ایمنی و بهداشت شغلی به صورت یک مفهوم آموزشی به محتوای دروس دانشجویان علوم پزشکی در محیط بالین اضافه شود. نتایج این مطالعه میتواند در بازنگری کوریکولوم درسی جهت ارتقای ایمنی در محیطهای بالینی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
کلیه موضوعات بهداشت حرفه ای دریافت: 1400/9/2 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1401/5/4