دوره 1، شماره 2 - ( آبان 1396 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 142-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

NAJAFI K, KAZEMI RAD J, GHANBARI M, HEJAZI R, KASHEFIASL M. Identification and Assessment of Occupational Risks in Mechanized Excavation of Metro Tunnel using the Failure Mode and Effects Analysis Technique (FMEA). ohhp 2017; 1 (2) :129-142
URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-52-fa.html
نجفی کامران، کاظمی راد جهانشاه، قنبری مسعود، حجازی رخشاد، کاشفی الاصل مرتضی. شناسایی و ارزیابی ریسک‌های شغلی در حفاری مکانیزه تونل مترو با استفاده از تکنیک حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن FMEA. بهداشت کار و ارتقاء سلامت. 1396; 1 (2) :129-142

URL: http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-52-fa.html


دانشیار، گروه مدیریت محیط زیست، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده:   (4317 مشاهده)
مقدمه: خطرناکترین صنعت از نظر تلفات مربوط به کار، نرخ آسیب دیدگی و پرداخت غرامت به کارگران صنعت ساخت و ساز می باشد. از این رو ارزیابی ریسک­ های ایمنی، یک گام کلیدی و اساسی در مدیریت پروژه­های ساخت و ساز می باشد. در این مطالعه ریسک­ های شغلی در پروژه حفاری خط   Aمترو قم شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه موردی توصیفی، از تکنیک حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن استفاده گردید. جهت جمع­ آوری اطلاعات از روش­های مشاهده، تجربه، چک لیست، آئین نامه­ ها و استانداردهای مرتبط و سوابق حوادث ثبت شده استفاده گردید؛ قابلیت کشف خطرات، شدت، احتمال و پیامدهای مخاطرات با حضور کارشناسان با تجربه تعیین شد. ریسک­های شناسایی شده الویت بندی شده و اقدامات اصلاحی توصیه شد.
یافته­ ها: طی مطالعه حاضر پروژه به 12واحد کاری مختلف تفکیک شد. در مجموع 49 عنوان فعالیت مرتبط با این 12 واحد مشخص گردید و در نهایت 293 خطر مرتبط با این تعداد فعالیت­ها مورد شناسایی قرار گرفت. سطوح ریسک 26 مورد در سطح ریسک پایین، 202 مورد در سطح ریسک متوسط و 65 مورد در سطح ریسک بالا قرار داشت. بعد از پیاده سازی اقدامات اصلاحی به جز 3 خطری که در سطح ریسک متوسط قرار گرفتند باقی به سطح ریسک پائین تقلیل یافتند.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر  نشان می دهد که استفاده از تکنیک FMEA برای ارزیابی ریسک­های شغلی پروژه­های حفاری مکانیزه تونل بسیار مناسب بوده و در صورت تشکیل تیم FMEA قوی در نهایت منجر به کاهش سطح ریسک در پروژه خواهد شد.
 
واژه‌های کلیدی: حفاری مکانیزه، FMEA، ارزیابی ریسک، TBM
متن کامل [PDF 1043 kb]   (2418 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (5268 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی
دریافت: 1396/5/24 | پذیرش: 1396/7/2 | انتشار: 1396/8/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Occupational Hygine and Health Promotion Journal

Designed & Developed by : Yektaweb