دوره 1، شماره 2 - ( آبان 1396 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 142-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشیار، گروه مدیریت محیط زیست، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده:   (3970 مشاهده)
مقدمه: خطرناکترین صنعت از نظر تلفات مربوط به کار، نرخ آسیب دیدگی و پرداخت غرامت به کارگران صنعت ساخت و ساز می باشد. از این رو ارزیابی ریسک­ های ایمنی، یک گام کلیدی و اساسی در مدیریت پروژه­های ساخت و ساز می باشد. در این مطالعه ریسک­ های شغلی در پروژه حفاری خط   Aمترو قم شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه موردی توصیفی، از تکنیک حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن استفاده گردید. جهت جمع­ آوری اطلاعات از روش­های مشاهده، تجربه، چک لیست، آئین نامه­ ها و استانداردهای مرتبط و سوابق حوادث ثبت شده استفاده گردید؛ قابلیت کشف خطرات، شدت، احتمال و پیامدهای مخاطرات با حضور کارشناسان با تجربه تعیین شد. ریسک­های شناسایی شده الویت بندی شده و اقدامات اصلاحی توصیه شد.
یافته­ ها: طی مطالعه حاضر پروژه به 12واحد کاری مختلف تفکیک شد. در مجموع 49 عنوان فعالیت مرتبط با این 12 واحد مشخص گردید و در نهایت 293 خطر مرتبط با این تعداد فعالیت­ها مورد شناسایی قرار گرفت. سطوح ریسک 26 مورد در سطح ریسک پایین، 202 مورد در سطح ریسک متوسط و 65 مورد در سطح ریسک بالا قرار داشت. بعد از پیاده سازی اقدامات اصلاحی به جز 3 خطری که در سطح ریسک متوسط قرار گرفتند باقی به سطح ریسک پائین تقلیل یافتند.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر  نشان می دهد که استفاده از تکنیک FMEA برای ارزیابی ریسک­های شغلی پروژه­های حفاری مکانیزه تونل بسیار مناسب بوده و در صورت تشکیل تیم FMEA قوی در نهایت منجر به کاهش سطح ریسک در پروژه خواهد شد.
 
واژه‌های کلیدی: حفاری مکانیزه، FMEA، ارزیابی ریسک، TBM
متن کامل [PDF 1043 kb]   (2182 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4705 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ایمنی
دریافت: 1396/5/24 | پذیرش: 1396/7/2 | انتشار: 1396/8/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.