دانشیار، گروه مدیریت محیط زیست، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده: (3970 مشاهده)
مقدمه: خطرناکترین صنعت از نظر تلفات مربوط به کار، نرخ آسیب دیدگی و پرداخت غرامت به کارگران صنعت ساخت و ساز می باشد. از این رو ارزیابی ریسک های ایمنی، یک گام کلیدی و اساسی در مدیریت پروژههای ساخت و ساز می باشد. در این مطالعه ریسک های شغلی در پروژه حفاری خط Aمترو قم شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه موردی توصیفی، از تکنیک حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن استفاده گردید. جهت جمع آوری اطلاعات از روشهای مشاهده، تجربه، چک لیست، آئین نامه ها و استانداردهای مرتبط و سوابق حوادث ثبت شده استفاده گردید؛ قابلیت کشف خطرات، شدت، احتمال و پیامدهای مخاطرات با حضور کارشناسان با تجربه تعیین شد. ریسکهای شناسایی شده الویت بندی شده و اقدامات اصلاحی توصیه شد.
یافته ها: طی مطالعه حاضر پروژه به 12واحد کاری مختلف تفکیک شد. در مجموع 49 عنوان فعالیت مرتبط با این 12 واحد مشخص گردید و در نهایت 293 خطر مرتبط با این تعداد فعالیتها مورد شناسایی قرار گرفت. سطوح ریسک 26 مورد در سطح ریسک پایین، 202 مورد در سطح ریسک متوسط و 65 مورد در سطح ریسک بالا قرار داشت. بعد از پیاده سازی اقدامات اصلاحی به جز 3 خطری که در سطح ریسک متوسط قرار گرفتند باقی به سطح ریسک پائین تقلیل یافتند.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که استفاده از تکنیک FMEA برای ارزیابی ریسکهای شغلی پروژههای حفاری مکانیزه تونل بسیار مناسب بوده و در صورت تشکیل تیم FMEA قوی در نهایت منجر به کاهش سطح ریسک در پروژه خواهد شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ایمنی دریافت: 1396/5/24 | پذیرش: 1396/7/2 | انتشار: 1396/8/9