FASIH RAMANDI F. Investigating the Correlation between Risk Assessment Results with Performance Indicators of Accidents in a Container Terminal. ohhp 2018; 2 (2) :122-132
URL:
http://ohhp.ssu.ac.ir/article-1-136-fa.html
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، تهران، ایران
چکیده: (2333 مشاهده)
مقدمه: آگاهی از ارتباط بین سطوح ریسک و رخداد حوادث، یکی از عناصر مهم در توسعه و بکارگیری برنامههای پیشگیری از بروز حوادث می باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی ریسک مشاغل عملیات کانتینری و بررسی همبستگی نتایج آن با شاخصهای عملکردی حوادث انجام پذیرفت.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی به صورت مقطعی در یکی از ترمینالهای کانتینری جنوب کشور در سال 1395-1396 انجام پذیرفت. تجزیه و تحلیل حالات نقص و اثرات آن برای شناسایی و ارزیابی ریسک استفاده شد. شاخصهای نرخ تکرار حادثه، میزان شدت حادثه و شاخص تکرار - شدت محاسبه شدند. تجزیه و تحلیل نتایج، با استفاده از نرم افزار SPSS18 انجام گرفت.
یافتهها: بر اساس نتایج، 19،2/56 و 8/24 درصد از ریسکهای شناسایی شده به ترتیب قابل قبول، قابل تحمل و غیرقابل تحمل گزارش شدند. میانگین عدد اولویت ریسک، شاخصهای نرخ تکرار حادثه، میزان شدت حادثه و شاخص تکرار- شدت به ترتیب برابر با 26/171، 6/68، 1/400 و 84/1 گزارش شد. ارتباط آماری معنی داری بین میانگین میانگین عدد اولویت ریسک، شاخصهای نرخ تکرار حادثه، میزان شدت حادثه و شاخص تکرار- شدت یافت شد، بطوریکه براساس مدل رگرسیون خطی به ازای یک واحد افزایش عدد اولویت ریسک، شاخصهای نرخ تکرار حادثه، میزان شدت حادثه و شاخص تکرار- شدت به ترتیب 064/0، 08/3 و 15/1 واحد افزایش داشتند.
نتیجه گیری: مقادیر بالای شاخصهای حوادث و ریسکهای غیرقابل تحمل و وجود ارتباط بین نتایج ارزیابی ریسک با شاخصهای حوادث، نشان دهنده ضعیف بودن سیستم ایمنی در عملیات کانتینری می باشد. بنابراین استقرار یک سیستم ایمنی کارآمد در جهت بهبود و رفع مغایرتهای ایمنی ضروری می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ایمنی دریافت: 1397/5/30 | پذیرش: 1397/5/30 | انتشار: 1397/5/30